”Ind i sjælen – ud i verden” (Podcast)

Nedenstående er et uddrag fra iBogen

En podcast-serie om H. C. Andersens eventyr og historier.
Af gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Podcasten henvender sig primært til gymnasielærere og giver forskellige bud på, hvad man som underviser kan hæfte sig ved i arbejdet med givne eventyr og historier.


Podcast:
”Ind i sjælen – ud i verden”, lyt med her:

 

Hyrdinden og Skorstensfejeren

Tryghed. Lykke. Magt og identitetsdannelse. Drømme og begrænsninger. ”Hyrdinden og skorstensfejeren” rummer alle disse ingredienser, og det tager ikke lang tid før værterne begynder at diskutere om hyrdinden svigter sin potentielle lykke. Steen er mest til begær, Sartre og internalisering, mens Tony hælder mere til middelmådighed. Podcasten er skudt i gang, og vi når også at strejfe Kierkegaard og Helle Helle.

Hyrdinden og Skorstensfejeren

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Nattergalen

I dette afsnit tager vi til Kina, hvor alle som bekendt er kinesere, og hvor fortællingen om ”Nattergalen” finder sted. Vi taler om dobbeltkommunikation og magtkritik, om kunstens og kunstnerens rolle i samfundet, og om hvorvidt Andersen er en bedre eventyrdigter end skuespilforfatter pga. eventyrets plastiske form. Vi diskuterer også, hvordan man egentlig skal udtale ”P!”, og hvad ”Nattergalen” har at gøre med det antropocæne, med Henry Ford og med evidensbaserede læreplaner.

Nattergalen

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Svinedrengen

Der er gang i fortolkningshuset når vi tager ”Svinedrengen” under behandling. Steen vil kysse og danse polka og hopsa, og han synes at Tony er en smule for høvisk i sin analyse. Tony derimod er forarget over prinsens spil der er langt fra en passende forførelsesstrategi. Til sidst når vi dog frem til en læsning af eventyret som Andersen næppe havde forudset, men som er temmelig relevant i en tid hvor hævnporno er et begreb.

Svinedrengen

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Den Standhaftige Tinsoldat

Dannelsesrejse, begær og normalitetsregimer. Der er nok at tage fat på når vi behandler det tragiske tingseventyr om ”Den Standhaftige Tinsoldat”. Steen vil gerne tale om skæbnemagter, men Tony lokker ham med på en anderledes fortolkning hvor sociale forskelle, handicap og acceptable seksuelle drifter er centrale elementer. Soldaten med den skadede krop kommer i centrum, og der perspektiveres til både Michel Foucault og Casper Eric.

Den Standhaftige Tinsoldat

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

De Røde Skoe

En subtil fortælling om narcissisme og skofetichistisk besættelse eller kropsforskrækket forherligelse af selvamputering og dødsdrift!? H. C. Andersens fortælling om ”De røde Skoe” bringer hurtigt værterne ud i en samtale om, hvordan man skal forstå Karens udvikling fra nydelsessyg pige til from kristen. Tony er mildest talt kritisk over for slutningen om Karens himmelfart, mens Steen forsøger sig med religionspsykologi og teologi. Enige er de to værter dog om, at ”De røde Skoe” er en fascinerende og grotesk historie i et balstyrisk felt mellem poetisk realisme, eventyr og veritabel horror.

De Røde Skoe

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Toppen og Bolden

Åh ja, den kærlighed. Toppen er forelsket i bolden, men bolden hopper op i luften, fordi den er fin på den og hellere vil giftes med en svale. Til sidst hopper den lige op i tagrenden, og der ligger den i årevis og mister kraft og saft. De to værters samtale om ”Toppen og Bolden” eller ”Kjærestefolkene” kommer hurtigt til at handle om, hvorvidt de to nu også var kærester, da de blev adskilt, og hvad der ellers kan findes af køns- og klasseforskelle i dette prægtige, men også dybt pessimistiske eventyr. Tony tager de etiske briller på og mener, at Toppen nok kunne have opført sig mere høvisk, da den fandt Bolden i skraldespanden. Steen mener, at der egentlig aldrig var tale om kærlighed, og at eventyret i højere grad handler om forgængelighed og dødens uafvendelighed. 

Toppen og Bolden

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Grantræet
I dagens postcast lægger de to værter et grantræ på den psykologiske briks. For minder det kære træ i eventyret ”Grantræet” ikke lidt om alle os, der haster afsted mod fremtids fjerne mål? Og hvorfor er grantræet egentlig så glad for historien om Klumpe-Dumpe, at det udvikler sig til en populær fortæller på loftet? Til sidst i afsnittet tager samtalen pludselig en drejning og ender i en økokritisk problematisering af menneskets brug og misbrug af naturen.

Grantræet

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Skyggen 
I de hede Lande, der kan rigtignok Solen brænde! Folk blive ganske mahognibrune; ja i de allerhedeste Lande brændes de til Negre, men det var nu kun til de hede Lande, en lærd Mand var kommen fra de kolde; der troede han nu at han kunde løbe om, ligesom der hjemme, jo det blev han snart vant fra. Han og alle fornuftige Folk maatte blive inde, Vindues-Skodder og Døre bleve lukkede den hele Dag; det saae ud som hele Huset sov eller der var ingen hjemme. Den smalle Gade med de høie Huse, hvor han boede, var nu ogsaa bygget saaledes at Solskinnet fra Morgen til Aften maatte ligge der, det var virkeligt ikke til at holde ud! 

Skyggen

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Fyrtøjet
”Én, to – én, to” – der kommer en soldat marcherende hen ad landevejen, og lige om lidt er der sket en revolution eller to. I første afsnit er den nye sæson behandler vi den første historie i det første hæfte, nemlig ”Fyrtøjet”: Vi taler bl.a. om, hvordan Andersen revolutionerer og karnevaliserer eventyrgenren, men vi undersøger også, hvad der sker, hvis man opfatter soldaten som en traumatiseret krigsveteran, der er ved at gå i stykker.  Steen overvejer om eventyret udlader en social aggression, mens Tony forestiller sig, at de ikoniske tre hunde er terroriserende dogs of war, der kræver lydighed over for soldaten.

Fyrtøjet

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Klokken
Universalromantik. Organismetanke. Panteisme. I dette afsnit ser vi nærmere på eventyret om ”Klokken”, og vi undersøger, bl.a. hvorfor denne næsten programmatiske tekst først skrives i 1845. Vi diskuterer den sanselige sameksistens og samhørighed med Naturen, der positioneres i teksten, og som også kan findes i dag, og vi prøver om klokken kan få en anden klang ved at lytte efter disharmonier i konflikten mellem spidsborgerne på den ene side og kongemagten og almuen på den anden. Til sidst forsøger Tony at queere eventyret, hvilket straks får Steen til at fremhæve skellet mellem homoseksualitet og homosocialitet.

Klokken

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.

Den grimme ælling
Vi tager fat på signaturhistorien ”Den Grimme Ælling”, der næsten er synonym med eventyrforfatteren selv. Vi taler selvfølgelig om biografisme og branding, men også om eksklusion og inklusion i sociale arenaer og om anarkistiske punk-ænder og kulturanalyse. Steen synes, det er en smuk fortælling, der handler om at nå frem til sig selv og giver håb til de underkuede, mens Tony er mere bekymret, for hvad nu hvis det man når frem til, er et destruktivt fællesskab? Pludselig bliver det en smule farligt, for social udstødelse kan let føre til vrede og aggression, som man ser det i Todd Phillips’ film Joker. Måske er den grimme ælling i virkeligheden en foruroligende ælling?

Den Grimme Ælling

med gymnasielærer Tony S. Andersen og lektor ved SDU, Steen Beck.