Stedbaseret undervisning
Brug historien: Odense
H.C. Andersen og stedet
Om projektet:
- Historieundervisningen i 7. –10. klasse.
- Kompetenceområde: historiebrug
- Udgangspunkt i et konkret steds historiebrug – Odenses bymidte. Hvordan er den lokale kulturarv blevet brugt, hvordan bruges den aktuelt, og hvordan vil eller bør den blive brugt i fremtiden?
- Formålet er at styre elevernes historiebevidsthed og forståelse af, at historie snarere end singulær, lineær og objektiv, er mangefacetteret, labyrintisk, og kontinuerligt genskrives ud fra mange subjektive interesser.
- Undervisningsformen er dialogisk, bevægelsesorienteret og en veklsen mellem læsning, øvelser og elevfremlægning.
- Arbejder med uddrag af H.C. Andersens forfatterskab, der sætter fokus på odenseanske landemærker.
- Lære med H.C. Andersen og ikke om H.C. Andersen
Opgaver til
“H.C. Andersen og stedet”
Af: Torsten Bøgh Thomsen og Dennis Hornhave Jacobsen
H.C. Andersen Centeret / University College Lillebælt / HistorieLab Nationalt Videnscenter for historie- og kulturarvsformidling