Rundt om HCA
Artikler
At undervise med H.C. Andersen
Aktualitet, Årg. 14 Nr. 2 (2020): At undervise med H.C. Andersen
Dette særnummer af tidsskriftet Aktualitet præsenterer otte essays med forskellige perspektiver, der kan bruges i undervisning med H.C. Andersen. Essaysamlingen opfordrer til eksperimenter med, hvordan H.C. Andersens eventyr kan bruges i eksistentielle refleksioner over, hvorfor vi mennesker tænker og mener som vi gør. Hvis man inddrager denne dimension i forståelsen af H.C. Andersen, kan det kaldes at undervise med H.C. Andersen.
H.C. Andersens metode
Af museumsinspektør, Ph.D Henrik Lübker og professor Jacob Bøggild
”I China veed Du jo nok er Keiseren en Chineser” lyder det i indledningen til et af H.C. Andersens mest kendte eventyr, ”Nattergalen”. Andersen fremhæver her noget selvindlysende, samtidig med at han skærper vores bevidsthed: Hvorfor påpeger han noget, som vi allerede ved?…
H.C. Andersen i sin samtid
Af professor Johs. Nørregaard Frandsen
”Vor Tid er Eventyrets Tid. Denne sætning skriver H.C. Andersen i indledningen til eventyret “Dryaden” fra 1868. Dryaden er en lille ånd, som er bundet af et liv i et træ uden for Paris. Hun kan ane lyset i den store by og vil så gerne opleve det. Bare én gang…”
H.C. Andersen – liv og værker
Af museumsinspektør, Ane Grum-Schwensen
”H.C. Andersens forfatterskab hører til blandt de mest udbredte i verden. På nuværende tidspunkt (2018) er der oversættelser af H.C. Andersens eventyr til 161 forskellige sprog. Flere faktorer i samspil har medvirket til, at Andersens eventyr – og livshistorie – har opnået denne udbredelse…”